Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Album „Formulæ“ je už čtvrtým řadovým počinem od slavného návratu kapely v roce 2009 a je zjevné, že její diskografie tím pádem utěšeně narůstá. To může být důsledkem prakticky jen dvou skutečností: buď se Mistrovo kladivo nechalo strhnout vesměs pozitivními ohlasy ze všech stran na zejména první dvě ze vzpomínaných nahrávek (tedy „Mantras“ a „Vracejte konce na místo“) a nahrává proto hlava nehlava, co se do studia vejde bez ohledu na kvalitu, anebo prostě má takový dostatek nových a neotřelých nápadů, že mu zkrátka nic jiného nezbývá.
Přesně s touhle myšlenkou jsem si novinku poprvé pouštěl a po několika soustředěných posleších musím říct, že nakonec hlasuji pro druhou alternativu. Cestu k ní bych ovšem označil za poněkud strastiplnou a delší, než v případě předchozích tří „novodobých“ zápisů.
Proč? Inu, protože tentokráte Franta Štorm coby výhradní autor nepřišel s žádným jasným hitem na první dobrou a zároveň znovu trochu (a možná i pod vlivem jeho dalšího projektu MORTAL CABINET) více popustil stavidlo Necrocockovým elektronickým pazvukům, jež zkrátka také nejsou pro každého. Ve světle celkového efektu, který se na povrch prodírá víc a víc s každým dalším poslechem, je ovšem zřejmé, že i tak kouzlo MASTER´S HAMMER třetího tisíciletí trvá dál, a že má stále na to, aby uhranulo nejednoho posluchače těžkého kovu.
Ať už to vezmeme z kterékoli strany, „Formulæ“ přináší nadprůměrné zážitky ve všech směrech. Je znovu vybaveno navýsost povedenou grafikou, která je samozřejmě doménou ústřední postavy kladivářů, a která je prostřednictvím převážně fantasticko-hmyzí-všelijaké tématiky téměř jakoby pupeční šňůrou spojena s obdobnými tématy v textech. Ty jsou stejně tak znovu naprostými originály, jimž rovné se na domácí scéně jen tak nenajdou, svádějícími mnohdy až k údivu nad rýmovací schopnostmi autora („Monstrum stojí na zápraží, když bába přišla z pole, hmyzím hlasem suše praví: „Měníme si role!“) a efektem jakéhosi nehmatatelného strachu z neznáma, tolik podobnému třeba pocitům z četby díla H. P. Lovecrafta (jehož souborné vydání mimochodem před nějakým časem František ilustroval). Do definitivní podoby šmrncovního post-blackového taháku s příchutí značné avantgardy to pak všechno tvaruje pekelný kytarový stroj, jemuž nikdy nedochází riffové palivo, a samozřejmě mrazivý mistrův chraplák, který stále působí, jako když jedu ukapává.
Korunu těmto „Jednoduchým zaklínadlům k vyvolávání duchů a sprostým popěvkům pro každodenní upotřebení“ nasazuje majstrštyk „Rurální dobro“, který to všechno dává smyslně na odiv v jedné jediné geniální symbióze, požehnané navíc hostujícím dobrem. A jelikož i v minulosti vzývaný živý bubeník byl při nahrávání přítomen, je nad Mistrovo indické inspirační slunce jasnější, že i tentokráte MASTER´S HAMMER zasluhují, aby se při hodnocení jejich studiové novinky nijak nešetřilo. Kdo to vidí jinak, tomu nejspíš (slovy autora) „nejeblo“, ale mělo by, protože jedině tak je podmiňováno porozumění produkci kapely, která dle mého skromného názoru nejspíš ovládne vyhlašování hudebních cen za rok 2016.
1. Den nicoty
2. Maso z kosmu
3. Votava
4. Shy Gecko
5. Arachnid
6. Všem jebne
7. Biologické hodiny
8. Phenakistoscope
9. DMT
10. Podburka
11. Jazyky
12. Durga chce pít
13. Rurální dobro
14. Ukolébavka
15. Aya
Obrovské plusové body za famózne texty. Album, ktorý potrebujete počúvať stále dokola, porozumieť každému slovu, zasadiť to šokujúcich kontextov a veľmi dobre sa baviť.
India, cestovanie duší, transformácie, zakázané látky, oddych od bežnej reality. A aj hudobná zložka drží formu, palec hore za jednoduchú a funkčnú elektroniku pána Necrococka.
Jeden z dôležitých soundtrackov leta 2016.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.