OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Surtr je v severogermánskej mytológii ohnivý obor, strážiaci hranicu ríše ohňa Múspellsheimr, ktorý (len stručne) pri Ragnaröku zabije boha Freya a nakoniec celý svet uvrhne do ohnivej záhuby. Jeho žiaru ale vídať nad durínskym (kronikári nemeckého black metalu poznajú pohnutú minulosť tohto stredonemeckého regiónu) Meiningenom už od roku 1996, a svoj štvrtý runový zárez za dlhohrajúci album si tu SURTURS LOHE urobili začiatkom septembra minulého roku.
Šesťčlenná družina hrá melodický pohanský black metal, ku ktorému možno dodať aj prívlastky ako viking (aj keď Nemci fakt nie sú a neboli nejakí treskúci vikingovia, ale ok, hudobné ovplyvnenie škandinávskymi metalovými bojovníkmi tam je) a folk (no dajme tomu, sú tam akustické gitary a flauty). Ak sa vám zo spomienok začne vynárať zrejme predsa len známejšia tamojšia pohanská metalová banda, tak to nie je náhoda, personálne spojenie s MENHIR existuje, vokalista Heidenherz tam hrá na bicie.
Štvrtý album SURTURS LOHE prináša osem skladieb za 47 minút a možno konštatovať, že po dvadsiatich rokoch má skupina rozhodne jasno v tom, čo chce tvoriť a ako to chce podať. Pokiaľ vás baví melodický, strednotempový, ale rezký black metal s kvantom heroických atmosfér a značne romantizujúcim, miestami trochu „rozprávkovým“ duchom dávnych čias, budete spokojní, „Seelenheim“ je vyslovene príjemný, dobre urobený album, zručne skomponovaný, aranžérsky „nadýchaný“, znie tak trochu akou soundtrack k príbehom z dávnych nemeckých čias.
Spev je v nemčine, texty by sa mali venovať prírode a severskej mytológii, ale hneď na začiatku je to o „cisárovi na kopci“, Fridrichovi Barbarossovi, SURTURS LOHE teda asi netrpia ortodoxnou nostalgiou za predkresťanskými časmi. V hudbe sa prelínajú rôzne momenty, od solídnych nárezov v duchu švédskych vikingov – najviac asi počuť postupy pripomínajúce MITHOTYN – až po akustické plochy alebo takmer symfonické metalové pasáže, obohatené klavírom. Možno by sa to dalo označiť aj za gýč, ale načo zhadzovať veľmi počúvateľnú melodickú hudbu, keď proste baví.
So „Seelenheim“ som mal taký zábavný „problém“ – že je tam veľa čistého, melodického mužského vokálu, podobne veľká nálož rôznych éterických i dramatickejších ženských partov a mnoho zborov, to som si všimol hneď. Ale blackmetalové polohy z nejakého zvláštneho dôvodu bolo treba z nahrávky sústredene loviť, ešte po niekoľkých zbežných vypočutiach som mal pocit, že tam snáď ani žiadne nie sú. Našťastie sa ich odchytiť podarilo, a práve to sú momenty, ktoré by boli aj na prvú ligu. V tých miestach je všetko najviac ako má byť – veľmi dobré riffy a búrlivé vyznenie.
SURTURS LOHE sa okrem toho vyznačujú aj plus-mínus veľmi nemeckým stredovekým vyznením, akousi „popularizáciou stredoveku pre súčasníkov“. Čo mám na mysli – nedá sa povedať, že by u nich bolo počuť vyslovene stredoveké postupy vrátane nástrojov, skôr také idealizované nálady, aké počuť napríklad u aspoň čiastočne metalových IN EXTREMO alebo u nemetalových „stredovekárov“ CORNIX MALEDICTUM. Celkovo je to však prinajmenšom veľmi dobre počúvateľná hudba bez nejakých typicky „nemeckých“ chýb na kráse, a potenciál na úspech medzi mládežou obľubujúcou tieto romantizujúce návraty do dávnych čias tu určite je. V podstate takí „vznešenejší“ kolegovia krajanov ADORNED BROOD, ktorí s píšťalami, španielkami a častejším bujarým „folkovaním“ bojovníkov mlátiacich do pivom obliatych dubových stolov predsa len pripomínajú viac.
SURTURS LOHE sú minulosť adorujúci melodickí viac-menej blackmetalisti. Možno hrajú trochu klišéovito, určite nerobia nič prevratne nového, ale hrajú pekne.
7 / 10
Alraun
- ženské vokály, flauta
Ragnfalt
- gitary
Nidhöggr
- bicie
Reki
- vokály
Heidenherz
- gitary, vokály
Ralph
- basgitara, akustické gitary
1. Der Kaiser im Berg
2. Lohe Surt
3. Seelenheim
4. Unter der Linden
5. Gotengrab
6. Sumar kehre heim
7. Schwertleite
8. Schildwacht
Seelenheim (2016)
Nornenwerk (2011)
Odal / Surturs Lohe (2004)
Vor Walvaters Thron (2002)
Wo einst Elfen tanzten (2001)
Brennende Stürme (2000)
Urda (1999)
Vydáno: 2016
Vydavatel: Einheit Produktionen
Stopáž: 47:03
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.