OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Třetí studiové album zachytilo KING DIAMOND přesně v takové pozici, která se dala snad téměř stoprocentně očekávat, totiž v gradující autorské potenci, beroucí si po hudební stránce to nejlepší z debutu „Fatal Portrait“ a po stránce textové to stejně vynikající z druhého zápisu „Abigail“. Sestavu v té době oživili nový basista Hal Patino a kytarista Pete Blakk (oba přišli z kapely GEISHA, přičemž zatímco Patino střídal rovnou Hansena, před Blakkem se v kapele ohřál ještě Mikael Moon /ex-MADISON/, aby se stihl podílet na dalších četných koncertech a rovněž na maxi-singlu „The Family Ghost“), což byl hlavně v případě Blakka také jeden z důležitých okamžiků, neboť výsadní autorská dvojice hudby Diamond a LaRocque (v drtivé většině samozřejmě jen sám Diamond) takto znovu získala dokonalého spoluhráče, schopného svým kytarovým uměním dodat albu další porci ´zajiskření´, která by jinak nemusela být samozřejmostí (srovnejte si třeba jeho úžasné sólo v úvodu „The Invisible Guests“).
Skutečně, dravost, přímočarost a především obrovitánská údernost, tak by se možná dalo charakterizovat tohle album. Od úvodního a (jak jinak) řádně mrazícího intra „Out From The Asylum“ se rozbíhá nezadržitelný a strhující proud hudby, vyprávění a samozřejmě hrůzy, jenž nedá posluchači vydechnout a znovu a znovu jej, zejména v okamžicích, kdy by se snad mohlo zdát, že nadešel čas k vydechnutí, strhává zpět s sebou. Hnacím motorem jsou zřejmě nejúžasnější Deeovy bicí, které jsem kdy slyšel (Mikkey je opravdu skvělý, na jeho práci se pro změnu můžete soustředit třeba v úvodním breaku „Welcome Home“ nebo vlastně kdekoliv jinde, kde se třeba ozve jeho výborná práce s velkým činelem), jimž samozřejmě neméně zdatně sekundují všechny ostatní nástroje, Kingův neuvěřitelný vokál (když v úvodu zmíněné „Welcome Home“ na adresu právě se navrátivší babičky záhrobním murmurem odříká „ … Is this a dream …“ a vzápětí pokračuje v opačném extrému, tedy jednou z nejvyšších fistulí, jakou jsem kdy slyšel „ … are You really Back?“, vždycky by se ve mně krve nedořezal) z toho nevyjímaje. Teprve ve čtvrté v pořadí „Tea“ přichází ona pomyslná naděje ke zmíněnému výdechu, ale je to opravdu jenom klam. Ani pomalé tempo hudby totiž nemůže zakrýt závratný vývoj děje, protože prostě a jednoduše není v daném momentu čas na nic jiného než jen a jen na onen „Čaj “. Temné naléhání nepřerušitelně pokračuje dál (kousky „Mother´s Getting Weaker“ a „Twilight Symphony“ bych vypíchl ještě o malinký kousek nad ostatní) a když přijde konec, nechce se vám ani pomyslet na to, že je to skutečně konec.
Magickou uvěřitelnost celého alba pak ještě lépe dokresluje pozadí dalšího hrůzystrašného příběhu, jenž se tentokrát měl odehrát v Kingově pubertálním věku, kdy se do jeho domu, který obýval se svojí matkou a sestrou Missy (přiléhavě je zachycený na obalu), vrací z dlouhého pobytu v ´blázinci´ jeho babička, zmateně blouznící něco o „NICH“, tedy těch, kteří jí měli pomoci tento pobyt přežít. Babička pak Kinga zasvětí do tajemství „JICH“ a domu, kde bydlí, nazývaného „Amon“, a King se po nocích začne účastnit seancí babičky s „NIMI“, spočívajících ve vyprávění neuvěřitelných historek, ale hlavně v pití čaje, čaje, který babička získává z krve Kingovy matky, které pouští žilou, zatímco ona spí. V krvavém opojení zažívá King neuvěřitelné pocity, začíná být „JIMI“ ovládán a začíná vše podřizovat čajovým párty. V denním světle Kingova matka chřadne ze dne na den a jednou v noci je tradiční seance babičky, Kinga a „JICH“ vyrušena Missy, kterou v tom okamžiku babička odsoudí na smrt, což prostřednictvím velké sekery a krbu vykonají „ONI“. Šílený King utíká ven z domu a cítí, jak se oprošťuje od „JEJICH“ vlivu, pak se vrací, láká babičku ven a s rozhodností znovu procitnuvšího a vlastním rozumem smýšlejícího člověka jí prořezává hrdlo. Policie pak Kinga zatýká a obviňuje jej z vraždy. Ve zmateném a šíleném snu se posléze King vrací domů, kde už jej vítá babička s tím, že „ONI“ už čekají nahoře, Missy se houpe na klínu dědečkovi a ona by se vsadila, že King umírá touhou po šálku čaje.
Hluboká originalita Kinga Diamonda coby textaře je opět hmatatelná, nejvíce pak v samotném úvodu „Out From The Asylum“, kdy si několik ďábelských hlasů šeptá poznámky k babiččině návratu z ´blázince´ a vy skutečně netušíte, zda se jedná o „NĚ“ nebo to má být mladý King, sám pro sebe si při vědomí událostí příštích komentující babiččin příjezd. V celkovém kontextu je zkrátka zřejmé, že na „Them“ si KING DIAMOND definitivně a zároveň velmi zaslouženě sáhl(i) na pomyslnou dokonalost. Ostatně, co jiného by se také mělo lépe vyjímat na královském trůnu, tím spíš, když je posázený pěknou řádkou diamantů.
10 / 10
King Diamond
- zpěv
Andy LaRocque
- kytara
Pete Blakk
- kytara
Hal Patino
- baskytara
Mikkey Dee
- bicí
1. Out from the Asylum
2. Welcome Home
3. The Invisible Guests
4. Tea
5. Mother´s Getting Weaker
6. Bye, bye, Missy
7. A Broken Spell
8. The Accusation Chair
9. „Them“
10. Twilight Symphony
11. Coming Home
12. Phone Call
Songs For The Dead Live (2DVD) (2019)
Give Me Your Soul ... Please (2007)
Deadly Lullabyes Live (2004)
The Puppet Master (2003)
Abigail II: The Revenge (2002)
House of God (2000)
Voodoo (1998)
The Graveyard (1996)
The Spider´s Lullabye (1995)
A Dangerous Meeting (1992)
The Eye (1990)
Conspiracy (1989)
Them (1988)
Abigail (1987)
Fatal Portrait (1986)
Datum vydání: Úterý, 13. září 1988
Vydavatel: Roadrunner Records
Stopáž: 43:19
Produkce: King Diamond a Roberto Falcao Studio: M.M.C. Studio, Kopenhagen
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.