OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Herní průmysl v současnosti generuje celosvětově víc peněz než film a hudba dohromady. To se konečně začíná týkat i domácí scény. V roce 2020 se ve hrách u nás protočilo 4.5 miliardy korun. To je růst o celou jednu pětinu a zatím to nevypadá, že by se vzestup zastavil. Znám poměrně dost lidí v mém věku, kteří by řekli, že je to stále nesouměřitelné, protože hudba a film nám dávají hlubší hodnoty, než je hraní her. Hraní her je dle nich prostě ta povrchní laciná zábava a neskýtá nic navíc. Právě při hraní ORI AND THE WILL OF THE WISPS mi tato myšlenka v mozku hlodala více než jindy.
Vídeňské Moon Studios přišlo se sérií, kterou dokázali povýšit obyčejnou 2D plošinovku na umělecké dílo. Prvním důvodem k tomuto tvrzení je naprosto dechberoucí vizuál. Téměř z každé části by šlo vytvořit nádhernou a možná i trochu znepokojivou plachtu do dětského pokojíku nebo pozadí do počítače. Grafika balancující mezi roztomilostí, temnotou a pohádkovostí je prostě fenomenální. Ve hře se sice opakují některé prvky, ale většina koridorů jako celků je naprosto unikátních.
Dalším prvkem je příběh. Ten není nikterak složitý, ale nese několik hlubších myšlenek a zaměřuje se na vyprávění nejen hlavních kladných hrdinů, ale zprostředkuje vám i motivace vašeho hlavního protivníka. Temné bytosti, kterou ostatní nazývají Jekota. Začátek je prostý až banální. Z vejce, které zbylo po sově Kuro z minulého dílu, se vyklubala sovička Ku. Dušička Ori spolu se dvěma přáteli s ní žijí v lese a pomáhají jí nabýt sebevědomí, aby mohla létat. To se jí moc nedaří, protože nemá jedno křídlo plně vyvinuté. Poté, co jí kamarádi vytvoří protézu, však první let nedopadne úplně dobře. Ori a Ku skončí v bouřce, která je zanese do vzdáleného lesa. V bouři nakonec ztratí jeden druhého a tak je prvním Oriho úkolem najít svého kamaráda. Příběh se dál vyvíjí, setkáváme se tu s dalšími obyvateli lesa a řešíme jejich problémy. Postupem času vás hra dokáže stále více a více připoutat tím, co se v ní děje, a jakým způsobem vypráví příběhy všech postav. Ve hře vlastně nikdo nemluví. Vypravěč, který zprostředkovává dialogy, používá smyšlený hrdelní pseudojazyk a vše ostatní řekne pár titulkových scén a vizuál. Bohatě to přitom stačí.
Velkou oporou pro vyprávění je hudba. Britský skladatel Gareth Coker tu předvádí jeden z nejlepších výkonů na poli herních soundtracků. Melancholické pozvolné smyčce dokáží vytvořit atmosféru, která se dokonale snoubí s pochmurným vizuálem. Jeho práce je někde na pomezí nejvýpravnějších kompozic Howarda Shora, Vangelise a místy možná i instrumentální verze irské divy pojmenované svým dědečkem Enya. Oproti Shorovým a Vangelisovým rozmáchle košatým kompozicím si Coker drží úspornost v celkové instrumentaci a orchestrace není tak nafouklá a přebujelá. Možná by se dalo říci, že je ambientnější. Velké dramatické žesťové aranže vytahuje jen ojediněle, ale přesto dokáže skvěle podmáznout podmanivou grafiku tou správnou hudební atmosférou.
A pak je tu hratelnost. Ačkoliv má hra pohádkovou grafiku, rozhodně není lehká. Nebo já už stárnu a horší se mi reakce. Viděl jsem i o generaci mladší hráče, kteří u hry třískali ovladačem o stůl, sprostě nadávali, ječeli nebo demonstrativně vypínali počítač s tím, že je to naposledy, co k této prokleté hře sedli. Tahle hra rozhodně umí cedit emoce. A to hned dvěma směry. První je gameplay jako takový, kde se ve vás snoubí erupce vzteku, agresivity a beznaděje. Na druhé straně pak ta radost, když vyřešíte nějakou hádanku nebo se vám povede vyskákat nějakou tuhou část. Pak jsou tu emoce, které prýští přímo z příběhu. Viděl jsem pár letsplayů, ve kterých hráči brečeli jak želvy a já celkem dokážu pochopit proč. Hra dokáže místy zabrnkat na velmi citlivou notu.
Vývojářům se tu povedlo navázat na fenomenální první díl ORI AND THE BLIND FOREST. Návrat do pohádkového světa Niven staví na tom, co se osvědčilo v prvním díle, vylepšuje soubojový systém, přidává bossfighty, bojové arény, závodní výzvy i typy zbraní. Zhruba v první třetině hry dojdete k místu, kde je možné i v rámci žánru plošinovek nelineární průchod a vy tu máte možnost vybrat si, kam půjdete dříve a kam později. Zůstává přitom velmi pohodlné ovládání, originální styl a spousta drobných výborných nápadů, které vám potrápí mozek i prsty. Díky tomu všemu mohu s klidem oznámit, že ORI AND THE WILL OF THE WISPS je nejlepší hra typu "metroidvania" v posledních dvou dekádách.
Umělecké dílo mezi plošinovkami.
9 / 10
Developer: Moon Studios
Director: Thomas Mahler
Producer: Błażej Żywiczyński
Designer: Thomas Mahler, Chris McEntee
Programmer: Gennadiy Korol, Ander Goenaga Iriondo
Artist: Daniel van Leeuwen, Jeremy Gritton
Writer:
Jeremy Gritton
Alexander O. Smith
Boris Hiestand
Franciska Csongrady
Chris McEntee
Composer: Gareth Coker
Engine: Unity
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.