OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
"Behemoth has been hating Christ in different ways since 1991, and we still manage to reinvent the wheel!"
Už začiatkom leta takto sebavedome prikladal polienka do ohňa líder poľského fenoménu Adam „Nergal“ Darski.
Na tomto svojráznom chlapíkovi je jedna vec nesmierne sympatická a vidí sa málo. On vám bude tvrdiť, že vlastne celé dni nerobí nič moc, akurát kŕmi svoje mačky a pozerá porno. Za posledné 4 roky ale (zrejme popri tom) zvládol skomponovať 4 albumy dvoch diametrálne odlišných projektov. Keď už zahovárať, tak takto!
Ak tento úspešný bojovník s leukémiou niečo robí, do propagácie dáva 120%. 20 minútový koncert na streche varšavského paláca kultury, ktorý odkrýva 4 skladby z nového albumu, je toho dôkazom. Lokalita, kamera, zabijácka produkcia, zábery na večerné ulice, pulzujúce si vlastným životom, zatiaľ čo na streche kultúrnej ustanovizne najväčšej európskej katolíckej bašty sa na vlastnej kakofonickej omši rúha štvorica nahnevaných ujov. Keď svižnú „Off To War!“ Nergal odštartuje zapálenou modrou a žltou svetlicou, vzápätí ich odhodí, aby ukázal zdvihnuté prostredníky, je to samozrejme priehľadne efektné, ale v ten moment je to funkčný manifest umelca a vizuálne tiež pastva pre oči. Jednoducho skvelé teátro - opäť sa myslelo na všetko!
Po „Satanistovi“ znel posledný album ako úkrok stranou. Musím priznať, že veľmi ľúbivý, a to som pri tej metalovej operete ani nepociťoval „guilty pleasure“ príznaky. Naopak, pripadalo mi, že BEHEMOTH včas na sebe spozorovali známky potenciálneho kompozičného opotrebovania a rozhodli sa vo svojich zatuchlých kobkách nárazovo vyvetrať.
Tento prístup zbiera svoje ovocie možno až teraz. Ak mal kolega Rudi pred štyrmi rokmi obavy z toho, čo nás ešte od Poliakov môže čakať v budúcnosti, v dnešnom kontexte mi tieto obavy pripadajú prehnané a zdvihnuté obočie môže klesnúť. V roku 2022 sa totiž výraz BEHEMOTH posúva bližšie k blacku. Cítiť to zo svižnejšieho tempa nahrávky, riffov v dramaticky znejúcom C# ladení, či hutnejšej produkcie.
Ak bol „I Loved You At Your Darkest“ zvukovo vzdušnejší a prístupnejší, než čokoľvek, čo dovtedy táto nesvätá trojica vypustila, novinka nemusí vťahovať tak, ako ich najikonickejšie opusy, ale úsilie zavrieť dlhoročnému fanúšikovi ústa je počuteľné. Ubudlo na hranici vkusu balansujúcej teatrálnosti. Rúhavé zborové deklamácie švitoriacich detí si kapelník nechal do svojho sľubne rozbehnutého dark country projektu ME AND THAT MAN, v ktorom si zrejme úspešne vybíja tie na svoje pomery experimentálnejšie chúťky.
„Opvs Contra Natvram“ sa nesnaží tak vtieravo penetrovať vaše podvedomie ľahko prístupnými skladbami, ako tomu bolo u predchodcu. O hitovom potenciáli skladieb sa snáď s výnimkou singlovej „Deathless Sun“ baviť nemusíme vôbec.
Ak by nás prepadla potreba zadefinovať si štandardnú nahrávku BEHEMOTH, určite by sme znovu hovorili o komplexnom songwritingu, a teda aj nutnosti venovať skladbám viac času, čo je aj prípad novinky.
Ak by však naše potreby mierili vyššie, vyžadovali by sme známky progresu a skúšali by sme tak spochybňovať relevanciu novej kolekcie, pravdepodobne by sme boli úspešní. V ušiach mi nezaznelo prakticky nič, čo by sme už od od týchto pánov nepočuli.
Ten pocit brúsenia vlastného štýlu do formálnej dokonalosti a vytešovanie sa z opäť raz nádherného grafického spracovania, ktoré skvele vynikne vo vinylovom formáte – to všetko nám nateraz asi ešte zabráni vykrikovať niečo o nahom cisárovi. Na druhej strane - Poliaci mali k dispozícii covidové obdobie tak, ako všetci ostatní. Ostáva mierna pachuť a pocit, že ten čas mohol byť využitý poctivejšie, než na tvorbu nahrávky, ktorá si vystačí s tým, že potvrdzuje remeselné zručnosti zúčastnených. BEHEMOTH platia za jednu z vlajkových lodí v extrémnej gitarovej muzike. Nároky musia byť kladené vyššie.
Po štyroch rokoch prichádza nahrávka, ktorá si bohužiaľ vystačí s tým, že potvrdzuje remeselné zručnosti zúčastnených. Ja im to ešte naposledy zožeriem.
7 / 10
Adam "Nergal" Darski
- kytary, vokály
Zbigniew "Inferno" Promiński
- bicí
Tomasz "Orion" Wróblewski
- baskytara, podpůrné vokály
Patryk "Seth" Sztyber
- kytary, podpůrné vokály (live)
1. Post-God Nirvana
2. Malaria Vvlgata
3. The Deathless Sun
4. Ov My Herculean Exile
5. Neo-Spartacvs
6. Disinheritance
7. Off To War!
8. Once Upon A Pale Horse
9. Thy Becoming Eternal
10. Versvs Christvs
Opvs Contra Natvram (2022)
I Loved You At Your Darkest (2018)
The Satanist (2014)
Evangelion (2009)
The Apostasy (2007)
Demonica (2006)
Slaves Shall Serve (EP) (2005)
Demigod (2004)
Crush Fukk Create (DVD) (2004)
Conjuration (EP) (2003)
Zos Kia Cultus (2002)
Antichristian Phenomenon (EP) (2001)
Thelema.6 (2000)
Live Eschaton (video) (2000)
Satanica (1999)
Pandemonic Incantations (1998)
Bewitching The Pomerania (EP) (1997)
Grom (1996)
Sventevith (Storming Near The Baltic) (1995)
And The Forests Dream Eternally (EP) (1994)
From The Pagan Vastlands (demo) (1994)
The Return Of The Northern Moon (demo) (1993)
Endless Damnation (demo) (1992)
Nie sme síce ešte v bode kedy forma predčila obsah, obzvlášť keď tá forma je tak dobrá. Je vidno, že Nergal intenzívne pracuje na elementoch umeleckej prezentácie, ktorú skôr vidíme v populárnych žánroch alebo u masovo populárnych kapiel. To v prípade BEHEMOTH nie je nový trend a príjemným pozitívom je príklon k tvrdšiemu gitarovému jadru. Za každou skladbou je cítiť okrem pekelnej síry aj autorský zámer a kompozičnú prácu, ktorá bude dokonale funkčná nielen na albume, ale aj v živom prevedení. Tento funkcionalistický prístup troška škodí surovosti diela, ale ja pravdu povediac neviem kam by sa mali ešte Poliaci vo svojej tvorbe umelecky posunúť. Nejaký veľký žánrový prerod by vôbec nemusel dopadnúť dobre a sám som zvedavý ako bude u mňa „Opvs Contra Natvram“ (de)gradovať v čase.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.