OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na úvod recenze sluší se umístiti něco, co chytne ctěné čtenáře za oko. V zámoří tomu říkají „eyecatcher“. Zkusím, třeba tohle: Spielbergova „Válka světů“ je nejpůsobivějším katastrofickým filmem, který jsem za svého krátkého života shlédl. Je to totiž film, který narozdíl od hollywoodské produkce obdobného zaměření svůj výrazný „eyecatcher“ sice má (Toma Cruise), ale sám o sobě není laciným chytáním divákova oka do řídké sítě dementního scénáře, kterou nešikovný režisér vyspraví tunami patosu a nacionalismu falešného jak předvolební sliby. Ano, Rolande Emmerichu, mluvím opět o vás, chlapče nehodný, protože právě vašim megablbinám zkomponoval Steven Spielberg kontrapunkt, který bych, nebýt několika maličkostí, neváhal nazvat mistrovským.
„Válka světů“ není katastrofický film, na který jsme zvyklí. Chybí mu pár zásadních žánrových klišé, bez kterých to jaksi dosud příliš nešlo. Především – v centru nestojí vzdorující hrdina / hrdinská skupina, která vymyslí řešení a v závěru filmu (poté, co pronese plamenný projev ústy svého nejkrásnějšího a nejchytřejšího člena) to emzákům nandá. To za prvé. Za druhé chybí „Válce světů“ podstatný narativní prvek – a to je spektakulární vypravěč, který strká svůj odrzlý rypák do všech obrovských šlamastik a doslova se pase na monstrózních scénách zmaru a hrdinství. Spielberg koncipuje svůj film v duchu až retrospektivně skromném a prostřednictvím scénáře, který svojí pozornost zaměřuje na skupinku tří lidí, buduje komorní drama, do kterého hluk velkého světa a všechny emmerichovské velebitvy doléhají jen zprostředkovaně a náznakově. Dalo by se dokonce říci, že Spielbergovy hrdiny ten velký příběh míjí a celý film si prožívají svůj malý zápas o přežití. A právě v tom je velká síla „Války světů“ – není to film o neohrožených hrdinech a velkolepém boji vyvolených, je to film o běžných lidech, jejichž utrpení je stokrát působivější než hroutící se Socha svobody a zaneřáděný oblek pana prezidenta největší velmoce Galaxie.
Otázka, proč se takový film neobjevil v Hollywoodu dříve, je víceméně zbytečná. Vždy je snadnější napást se na spektakulární akci než se pokoušet o studii psychologie davu a jedinců v něm. Jenže „Válka světů“ má opravdu zkušeného a řemeslně neobyčejně disponovaného režiséra na jedné straně a skvělé herecké obsazení na straně druhé. Nebudu si tu přihřívat polívčičku, ale už nějaký ten pátek tvrdím, že Tom Cruise patří na herecký Olymp a jeho jeřábník Ray Ferrier to jen potvrzuje. Není nijak ostentativně nehrdinským, ale i když se snaží, vždy se chová... prostě jako člověk. Pláče, panikaří a zároveň vší (omezenou) silou zápasí o přežití a záchranu svých dvou dětí. Archetypem zapadá do rodiny špatných otců-looserů, přesto se zprotiví konvenci a looserem být nepřestane – vidinu hrdinství v pravém slova smyslu odmítá. Onen tradiční vzdor akčních gerojů vidí Spielberg jako holou pošetilost, hraničící s maniakální posedlostí (sugestivní scéna ve sklepení, kdy je konfrontován prototyp amerického rváče se zodpovědností otce). Jistý zárodek tradičního nadutého heroismu má v sobě Rayův syn Robbie (Justin Chatwin), ale jeho pohled Spielberg rázně odmítá. Skutečnou perlou v rodinném trojúhelníku je malá Rachel (Dakota Fanning), jejíž křehký výkon je neskutečně intenzivní a působivý. Pokud film nějaký heroismus v pravém slova smyslu obsahuje, je to právě umísťování Raye a jeho dcery do čela davových kompozic. Na druhou stranu – jde to vůbec jinak?
Jít na „Válku světů“ s vidinou ohromujícího špektáklu je prvním krokem k obrovskému zklamání. Steven Spielberg nahrávky na smeč s díky odmítá a i tam, kde by se přímo nabízel pohled ven, na zkázu, tam zůstává blízko svým postavám... roztřesenou ruční kamerou se pase na detailech a na každé maličkosti, na každé kapičce emocí, kterou z herců dokáže vyždímat. Snaží se držet v tom malém prostoru, který je jen a jen náš. Výsledkem je místy až nepříjemně intenzivní prožitek, posílený skvostnými trikovými kouzly ILM a anti-epickým soundtrackem Johna Williamse, který postihuje introvertní podstatu filmu. Samozřejmě, „Válka světů“ se svým majestátním záběrům nevyhne, ale vždy jsou to spíše prostředky, malé úniky z uzoučké ulity postav, které jsou pod enormním psychický tlakem, hroutí se a znovu vstávají. Film prostě není ničím víc než dramatickým útěkem před strašlivým nepřítelem, který vystoupil z hlubin Země, boj proti sobě samým, boj proti panice. Zhmotněním hutné atmosféry, dochucené strachem, slzami a bezvýchodností. A to vše doplněné (ale skutečně pouze doplněné) o vizuální katastrofickou epiku kvality, jaká tu ještě nebyla.
S úzkostí jsem očekával konec, anoncovaný nelichotivými slovy. Vím, jak dopadne Wellsova kniha a snad neprozradím příliš, když řeknu, že film se předlohy naštěstí drží. Zachovává tak Wellsovo poselství, že ne člověk, ale příroda je tu pánem. Jaký rozdíl oproti patosu, na nějž jsme z plátna zvyklí. Ale je tu jedna věc... Spielberg je mistr v zabíjení filmu na poslední chvíli a i tentokrát si neodpustí opravdu zbytečný exces za minutu dvanáct, který bolí podobně jako překombinovaný závěr jinak skvělého „Minority Report“. A když jsem u hanění – nedá mi to nezmínit některé zbytečně škrobené fráze, které herci těžce přežvykují i ve scénách, ve kterých by méně slov neškodilo. Ale to je úhrnem vše, co mohu „Válce světů“ vytknout. Nelogičnosti? Film je jimi prostoupen. V podstatě zejména proto, že se drží logiky předlohy, která je časově z jiného světa. Ale sám o sobě je tenhle katastrofický pláč nad lidskou rasou vlastně z jiného světa. Není to nic víc než staré dobré poctivé sci-fi, které se dokázalo vyvarovat žánrových schémat a podat skutečně syrovou výpověď o jedné válce z pohledu obyčejných lidí. Možná válce v kapce vody, kdo ví.
Kousek bezmála mistrovský, který se tolik liší od toho, co jsem zvyklí v žánru katastrofického filmu vídávat. To mu možná u "blokbasterového" publika a kritiky zlomí vaz, ale já jsem za tuhle osobní a syrovou výpověď o boji tří lidí o holý život Spielberovi vděčný.
8,5 / 10
Vydáno: 2005
Vydavatel: Bonton Films
Stopáž: 116 min.
WAR OF THE WORLDS
[USA 2005]
Režie: Steven Spielberg
Scénář: Josh Friedman
Kamera: Janusz Kaminski
Hudba: John Williams
Hrají: Tom Cruise, Justin Chatwin, Dakota Fanning, Miranda Otto, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Tracy Howe, Channing Tatum a další
Premiéra v ČR / SR: 30. 6. 2005
Při první polovině filmu jsem hltal vše, co bylo na plátně. Mělo to jednoduchý důvod, chování lidí bylo skutečné. Žádné násilně napsané postavy, v jejichž konturách je silně cítit ještě nezaschlý inkoust scénáristy. Žádní samozvaní hrdinové, kteří zachraňují svět a cedí přes orální otvor jednu proamerickou slátaninu za druhou – prostě obyčejní lidé. Škoda, že si tempo, kterým je našlápnuto v počátku, film nedrží delší dobu. Scéna s autem a davem je sama o sobě skvělá, nicméně proč k ní vlastně došlo, když hlavní „nehrdina“ si byl vědom toho, že mu lidé pojízdný prostředek budou chtít vzít? Podobných kiksů se najde více – ale jsem rád, že film ctí předlohu, takže jich většinu omlouvám. Přesto mě však již poněkolikáté u tohoto snímku napadlo, že každý film, hlavně zámořské produkce, by krom scénáristy, režiséra a kameramanů měl mít i svého logika příběhu, jenž by odstraňoval situace co svojí nedomyšleností bijou do očí. "Válka světů" je natočena velmi civilním způsobem a je to mnohem více o postavách a sugestivní atmosféře, než o silikonových hostinách hromadné zkázy uvařených v grafických dílnách. I toho si vážím. Škoda jen klasického happy endu a toho, že si druhá polovina již neuchovává apokalyptickou příchuť zběsilého boje o vlastní přežití.
Od začátku až do konce sem si užíval všudypřítomný strach a bezmoc hlavních hrdinů, resp. celého lidstva . Tento pocit byl tak příjemný, že jsem se pořád blaženě usmíval - až sem se musel krotit, kdyby mě náhodou někdo zahlédl, tak aby si nemyslel, že jsem nějaký maniak bažící po lidském utrpení. Dění na plátně ovšem bylo natolik strhující, že rozhodně neměl nikdo náladu sledovat lidi kolem. Pro mě skvělý zážitek a určitě řadím tento film k tomu nejlepšímu, co kdy bylo v žánru katastrofických filmů natočeno.
Osobně „Válku svěrů, aneb maraton Toma Cruise“ vidím v mnohem horším světle než Marigold. Sci-fi filmy mám rád, od těch inteligentnějších („Vesmírná Odysea“) až po pohádky jako jsou „Hvězdné války“, nicméně považuji za důležité, aby ony hranice „co je reálné“ seděli s celkovým konceptem díla. Proto mi dost vadí filmy jako byl třeba „Matrix“, které jsou postaveny na logických nesmyslech. Ovšem v „Matrixu“ (beru pouze první díl) se to ještě dalo přehlédnout a jinak šlo o povedený film. Ve „Válce světů“ ovšem Spielberg překonává vše. Pravda, jeho nový film se v lecčem vymyká klasickým klišé, bohužel v tom horším smyslu. Prakticky tam nenajdeme část, kde by něco nebilo do očí: počínaje prapodivnou strategií emzáků nejdříve si na planetě zahrabat „tanky“ (které lidi nejsou s to najít) a po pár miliónech let se sem vrátí, jediným pojízdným autem (mimochodem před Cruiseovým domem jednomu autu zapoměli při natáčení této scény vypnout blinkr..), přes naprosto nepochopitelnou hru na schovávanou s velkým okem až po podivně rychlý konec (pamatuju-li si, tak v úvodu bylo řečeno, že nás ETové celou dobu pozorovali, není mi tedy jasné, jaktože jim nepřišlo divné, proč na celé planetě lidé pravidelně vymírají po stovkách a tisících po celé své dějiny, a nejenom lidé...). Mnohem originálnější a zábavnější likvidaci emzáků jsme mohli vidět třeba v „Mars útočí“. A mohl bych pokračovat ještě dlouho. To že se autoři drží víc jak sto let staré předlohy není omluvou pro to, že tu skoro nic nedává smysl. Ne pane Spielberg, tentokrát jste příběhově šlápnul do příliš velkého lejna. Jedinou sympatickou věcí je, jak již řekl Marigold, že hlavní hrdina looser je a looserem zůstane.
Co naopak je velkým pozitivem filmu, je jeho zpracování. Celková ponurá atmosféra, beznaděj utíkajících lidí, stálá zoufalost a strach v tvářích hlavních postav je mistrovsky zpracována. Jenže dokonalé triky jsou už dnes nutností a hloupoučký příběh nemají šanci zachránit. Veškeré mé body se týkají pouze audiovizuálního zpracování.
Spielbergova "Vojna svetov" je pozoruhodný film, ktorý každý svoj nedostatok prevyšuje novou a čerstvou koncepciou katastrofického filmu. Pútavý a napínavý príbeh, možno žiaľ trochu uponáhľaný záver, skvelá pointa. Na prvý pohľad jednoznačná konfrontácia mimozemskej civilizácie s ľudskou sa rozrastá o rozmer nášho vnútorného boja - "homo homini lupus". Hlavný hrdina má jediné fungujúce auto vôkol a vchádza s ním medzi rozvášnený dav. Steven Spielberg a jeho štáb inovujú na všetkých frontoch; opäť a nezámerne vypichnutá scéna s autom: Keď Tom Cruise uháňa po diaľnici plnej pokazených, stojacich áut, mal som problém sústrediť sa na dej, kamera totiž predvádza jeden obrovský sólo koncert.
"Vojnou Svetov" sa Steven Spielberg vracia do najostrejšieho svetla. Téma je jednoduchá a zaručený trhák by z nej dokázal spraviť ktokoľvek. Je však veľa vecí na tomto filme, ktoré dokazujú, že Spielberg túto výzvu pokoril.
Vynikajici film, do puntiku souhlasim s recenzi
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.