OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Skládáte rádi hlavolamy nebo puzzle? Libujete si v pocitu, když poslední kostička zapadne na své místo? Když závěrečný dílek plynule dotvoří kýžený obraz? Pak právě pro vás mám dobrou zprávu, neboť pouhý rok po skvělé „Section X“ jsou zpátky BEYOND TWILIGHT mistra Zierlera a to navíc s hodně zajímavým nápadem. Kdo zná časové prodlevy mezi nahrávkami hračičky Finna, musí si bez velkého přemýšlení dovodit, že nepůjde o běžnou řadovou desku a skutečně „For The Love Of Art And Making“ je všechno, jen ne obyčejná, všední nebo předvídatelná. Zajímá vás obsah téhle skládačky, vkusně doplněný i odpovídajícím zpracováním bukletu? Pak čtěte dál...
Můžeš říct hodně prostřednictvím vhodně uspořádaných slov
pomocí hudby však můžeš mnohem víc...
Jako drtivá většina velkých myšlenek, je i takhle jednoduchá jak facka. Pan Zierler si prostě jednou pohrával se svými kompozicemi v počítači, zkoumal, pitval, až ho napadlo něco obrátit naruby a světe div se, ono to zafungovalo. Tenhle nápad však není ani příliš originální, natož aby sám o sobě obstál jako náplň celé (byť poměrně krátké) desky, a tak přišel ještě další. Poskládat velké množství podobně rozsekaných úryvků skladeb do jednoho celku, nahrát a přihodit něco novinek již takto vymyšlených (nakonec je jich dohromady 43), tomu všemu vtisknout potřebnou soudržnost, fazónu, ladění a výsledek vsadit na společnou funkci všech přehrávačů světa - shuffle, čili náhodný výběr. Pokud se dodělají hodně abstraktní texty, jejichž přehozené pořadí nevadí, dostane tak posluchač jedním zmáčknutím kouzelného tlačítka vlastně pokaždé odlišnou nahrávku v délce téměř 40 minut. Kouzelný nápad, co říkáte?
Jenže právě v jeho realizaci to trochu skřípe. Copak o to, materiál nezklame a pokud k desce přistoupíme jako k jednomu velkému experimentu, budeme za několik poslechů tradičně pohlceni pochmurnými vizemi vrchního mučitele (pravda, spousta věcí není tak šokujících, jak by se z rozhovorů s kapelou mohlo zdát, například proklamované prohození přízvučných dob používá kde která progresivně laděná partička, ale najdou se i skutečně parádní fórky - kupříkladu celá 31, kde uslyšíte pozpátku zpívajícího Jorna Landeho i s opačně pouštěnými vzdechy a smíchem je super). To však bude platit pouze při dodržení původního vylisovaného pořadí tracků. Pokud zkusíme hrát hru na náhodu, zjistíme, že tu sice máme pokaždé novou desku, jenže při návaznosti jednotlivých částí dochází dosti často k drhnutí. A teď nemyslím takové to počítačové škubnutí, prostě ne všechny motivy na sebe přirozeně pásnou, nemají domyšleny vhodné konce, což je velká škoda a drobná chybička na kráse jinak hodně interesantní záležitosti, která si mne ale nakonec, jaký to div, stejně omotala kolem prstu.
Rozhodně tedy nezbaštíme tradiční snůšku řečí o vrcholech umění a přelomových záležitostech, to už jaksi patří ke koloritu vydávání podobně mimo metalový mainstream zaměřených alb. Přiznejme však Finnovi zajímavou myšlenku, která, ač nedotažena do stoprocentního konce, skončila jen těsně pod vrcholem. Příznivci BEYOND TWILIGHT či maďarského inženýra Rubika nemají nad čím rozmýšlet, tahle nahrávka je pro ně jasnou povinností. A snad jen pro úplnost, nehodlám spekulovat o pěveckém výkonu nového muže za mikrofonem Björna Janssona, neboť skutečně těžko rozlišit, komu který hlas patří, čili s nějakými soudy vyčkejme jeho skutečného debutu. Dočká-li se ho, pochopitelně.
Vydařený experiment, kterému k dokonalosti chyběl jenom ten pověstný krůček (a lepší návaznost skladeb).
8,5 / 10
Finn Zierler
- klávesy
Anders Exo Kragh
- sólová kytara
Anders Devillian Lindgrén
- basa
Jacob Hansen
- rytmická kytara
Björn Jansson
- zpěv
Tomas Fredén
- bicí
a hosté
1. For The Love Of Art And The Making - Part 1-43
For The Love Of Art And The Making (2006)
Section X (2005)
The Devil`s Hall Of Fame (2001)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Massacre Records
Stopáž: 37:50
Produkce: Finn Zierler
Studio: Hansen, Jailhouse Studios, Zierler´s Dungeon
Předchozí řadovka, která byla většinově přijata s velkým uspokojením, se mi poslech od poslechu líbí méně a méně. Nevím. Přijde mi usedlá, přízemní, až příliš tradiční. O to víc se mi zamlouvá tenhle experiment, který má znovu všechny klíčové atributy, které kapelu zdobily na fenomenální fošně "Devil´s Hall Of Fame". Nespoutanost, nepředvídatelnost, živelnost, animalitu, psychotičnost. Pravda, pod touto nahrávkou se dost podepsal fakt, že je to experiment, čili některé části působí až příliš roztěkaně a nesourodě, nicméně po většinu času si deska udržela mou pozornost a v některých momentech mě strhla do divého reje choré mysli a žiletkových riffů nebývalou silou. Trojice zpěváků prospěla, prospěl i výborný zvuk, prospělo všechno (byť ne vše na výbornou) a já opět vítám BEYOND TWILIGHT mezi (svými) živými.
Obézní album dělané pouze na efekt, obsahující jedinou předlouhou skladbu, poskládanou z ledabyle poslepovaných útržků. Postrádám zde silný nosný motiv, který by ji vtisknul určitou formu a linii. Po poslechu ve Vás tak nezůstává vůbec nic. Pro mne po loňském skvělém "Section X" rozhodně zklamání.
BT mam moc rad. U tohohle alba mi trochu vadi, ze texty jsou tam spis kvuli zvuku. Jinak je to parada. Shuffle teda ale nepouzivam.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.