50M ZNAK - Nadechnout se
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Okamžik, kdy tuzemsko blíže a masověji přičichlo k tvorbě švédských SABATON, by se dal nejspíše vysledovat v souvislosti se třemi českými zastávkami loňského společného turné HELLOWEEN a GAMMA RAY. To ovšem není tak podstatné jako fakt, že od té doby je jméno téhle kapely diskutováno a citováno stále častěji. Bomba, špička, síla, tak nějak většinou znějí přirovnání používaná heavy - power metalovou komunitou, z nichž se dá odhadnout, že akcie a s nimi i popularita těchto seveřanů stoupají závratnou rychlostí. A já se ptám: je za tím vším náhoda, neschopnost ostatních nebo opravdové nadání téhle šestice z Falunu?
Vsadit dnes na tradiční kartu totiž zdaleka nebývá doporučováno. A přesto (nebo právě proto, jak se velmi často jedním dechem dodává) s tímhle tipem SABATON uspěli, o čemž svědčí nejen „The Art Of War“, novinkové album snad ještě více než kdykoliv předtím skrznaskrz prošpikované oblíbenou válečnou tématikou. Švédové na něm bez nějakého zbytečně sebevědomého pokřikování pracují s tradiční heavy - power metalovou matérií a oč více při tom šetří na gestech, o to silnější a účinnější potenciál z něj nakonec vymačkávají.
Koncepce výstižně pojmenované nahrávky nás přivádí ke stejnojmenné knize „Umění války“, kterou v 6. století př. n. l. sepsal čínský generál Sun Tzu, a která se mimo jiné zabývala i některými obecnými vojenskými tématy, jež jsou zde na pozadí konkrétních historických událostí rovněž zpracována. Intra (znějící mimochodem jako dobře udělané instrukce v počítačové hře) jsou tvořena citacemi ženského hlasu z uvedené knihy a není pochyb o tom, že svým dramatickým provedením albu ještě více nahrávají. Od vpravdě plodného zázemí pak zbývá jen krůček k hudební poloze věci a zde už skutečně není o čem sáhodlouze přemýšlet. Poctivé a zvučné riffy, věrné té nejlepší tradici, majestátní refrény podpořené nezbytnými sbory a klávesovým vyšňořením a sugestivní chraplák zpěváka Joakima Brodéna, to jsou skutečně spolehlivé propritey, obzvláště když jejich volbu provádíte s citem pro věc. A ten SABATON rozhodně nechybí, jen co je pravda. Přesně v tomto duchu vás zčerstva provětrá třeba výtečný otvírák „Ghost Division“, hned za ním titulní skladba ozdobená živelným klávesovým motivem a do třetice i „40:1“, výmluvná riffózní poklona 720 polským vojákům, kteří v roce 1939 tři dny odolávali invazi 40.000 němců (odtud onen poměr v názvu skladby). Také ve zbytku alba, přes jisté poruchy soustředění v méně výrazných „Unbreakable“ či „Panzerkampf“, kapela nikdy nedopustí úplnou ztrátu pozitivního kontaktu s posluchačem, a ať jsou to výpravné věci typu „Cliffs Of Gallipoli“ či kvapíky po vzoru „Talvisota“ (pojednávající o neúspěšné sovětské invazi do Finska), všude je zřejmé, že stále platí to, co bylo řečeno hned na začátku - totiž že SABATON v téhle výzvě heavy metalu z drtivé většiny uspěli.
A nebylo to ani nijak složité, chtělo by se říci na závěr, ale to bych si nejen sakra odporoval, nýbrž se i zatraceně krutě seknul. Zachovat si dnes vlastní tvář a vytasit se k tomu s albem, které nezaměnitelným a proto i zodpovědným způsobem vytáhne do boje s tuctovostí, to chce hned několik celých mužů, v daném případě ideálně zainteresovaných do jediné heavy metalové skupiny. A SABATON takovou skupinou (nejpozději od „The Art Of War“) rozhodně jsou.
Tradiční (švédská) heavy - power metalová práce, která zbytečně nekecá a o to víc maká.
7,5 / 10
Joakim Brodén
- zpěv
Oskar Montelius
- kytara
Rikard Sundén
- kytara
Pär Sundström
- baskytara
Daniel Mÿhr
- klávesy
Daniel Mullback
- bicí
1. Sun Tzu Says
2. Ghost Division
3. The Art Of War
4. 40:1
5. Unbreakable
6. The Nature Of Warfare
7. Cliffs Of Gallipoli
8. Talvisota
9. Panzerkampf
10. Union (Slopes Of St. Benedict)
11. The Price Of A Mile
12. Firestorm
13. A Secret
The Great War (2019)
The Last Stand (2016)
Heroes (2014)
Carolus Rex (2012)
World War Live: Battle Of The Baltic Sea (2011)
Coat Of Arms (2010)
The Art Of War (2008)
Metalizer (2007)
Attero Dominatus (2006)
Primo Victoria (2005)
Fist For Fight (2001)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Black Lodge Records
Stopáž: 49:28
Produkce: SABATON, Tommy & Peter Tägtgrenovi
Studio: Studio Abyss, Švédsko
Sabaton na tomhle albu dotáhli svůj styl k dokonalosti a nahráli své nejlepší album. Hodnocení těch pár anti-metalistů níže je zcela postrádající soudnost. Známku 3 a níže bych snad nedal ani nějáké zasrané popové hvězdě. Chápu, že někoho může nasrat ten humbuk kolem Sabaton, ale vzpamatujte se a dejte normální hodnocení i když sympatiemi k Sabaton zrovna neoplýváte.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.