PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rozlučku s oslnivou kariérou ACCEPT (těžko říct, zda úplně definitivní, přece jen stále platí, že lepší je nikdy neříkat nikdy), obstaralo album s poměrně troufalým názvem „Predator“. Skupina už totiž dávno nebyla oním mrštným panterem, který v polovině osmdesátých let kosil jednu heavy metalovou konkurenci za druhou, a zásadně se samozřejmě změnily i poměry na scéně těžkého kovu samotné. Trojici Dirkschneider, Hoffmann a Baltes navíc ze zdravotních důvodů definitivně opustil Stefan Kaufmann (nahradil jej Američan Michael Cartellone (DAMN YANKEES, LYNYRD SKYNYRD)) a po drobném experimentu na předcházející nahrávce „Death Row“ to skoro vypadalo, že už nic nebude takové, jaké bývalo. Ale ještě než to tak skutečně dopadlo, natočili solingenští právě tohle album, aby s ním zahřáli u srdce (nejen) všechny své příznivce a ukázali, že odcházet se dá opravdu důstojně.
Od začátku až do samotného konce je totiž z predátorovy nahrávky cítit, jak spontánně vznikala, beze všech cizích vlivů a předsudků, zkrátka jen a jen na základě čisté radosti z hraní. Nemohla tudíž začít symboličtěji, než nenápadným odkazem na vlastní začátky, kdy se kapela poprvé výrazněji prosadila díky skladbě „I´m A Rebel“ (ze stejnojmenného alba), původně napsané pro AC/DC. „Hard Attack“ předvádí skutečný rockový feeling australských mohykánů, jemuž kovová obloha padne jako ulitá, takže ze skladby je rázem hit stejně zásadní jako kdysi jeho předloha. Poté už nicméně kompletně přebírá otěže heavy metal a ACCEPT s ním mávají jako čarovným proutkem, připomínajíce si důležité momenty vlastní historie. Nádherný pěvecký duet Dirkschneidera a Baltesem (který na albu zpívá až nezvykle často) „Crossroads“ s mrazivou melodickou linkou zavoní po „Metal Heart“, lechtivá „Don´t Give A Damn“ zase po „Breaker“, ostré sekanice „Making Me Scream“ a „Diggin´ In The Dirt“ chutnají nářezem z „Death Row“, zatímco z „Lay It Down“ a „Take Out The Crime“ dýchne razantnost „Balls To The Wall“. „It Ain´t Over Yet“ a „Crucified“ pak jakoby před sebou pro změnu tlačily „Objection Overruled“ a konečně „Run Through The Night“ s totálně klasickým riffem nemůže evokovat nic jiného než „Restless And Wild“. Krom nich tu nakonec máme ještě titulní skladbu (v povědomém intru odkazující na známou filmovou předlohu), která v houpavém rytmu spolu se závěrečným elektro nářezem „Primitive“ naznačuje, kam by asi kapela mohla dokráčet, kdyby se jí bývalo zachtělo pokračovat.
Jak tedy vidno, prozatím poslední slovo ACCEPT řekli skutečně razantně, a i z toho je zřejmé, že s jejich rozpadem přišel metalový svět o jistou část svého formujícího kouzla. Plnohodnotně nahradit ho totiž nemůže ani až do dnešních dnů přeživší Dirkschneiderův projekt U.D.O., ani (předpokládám) Hoffmannem a Baltesem plánovaný reunion s novým pěvcem Markem Tornillem, staronovým kytaristou Hermannem Frankem a Stefanem Schwarzmannem za bicími. Jak ostatně plyne i z nešťastného alba „Eat The Heat“ (mimochodem, všimli jste si, že jsem si na něj před chvílí ani nevzpomněl?) – ACCEPT jsou jenom jedni. O to oslnivěji však jejich legenda září výhní metalového všehomíra a nepochybně dál i zářit bude, snad až do samotného skonání světů.
Podtrženo a sečteno, jen slzu v oku zatlačit. Milá a povedená rozlučka ACCEPT.
Udo Dirkschneider
- zpěv
Wolf Hoffmann
- kytara
Peter Baltes
- baskytara
Michael Cartellone
- bicí
1. Hard Attack
2. Crossroads
3. Making Me Scream
4. Diggin' In The Dirt
5. Lay It Down
6. It Ain't Over Yet
7. Predator
8. Crucified
9. Take Out The Crime
10. Don't Give A Damn
11. Run Through The Night
12. Primitive
Humanoid (2024)
Too Mean To Die (2021)
The Rise Of Chaos (2017)
Blind Rage (2014)
Stalingrad (2012)
Blood Of The Nations (2010)
All Areas - Worldwide (Live) (1997)
Predator (1996)
Death Row (1994)
Objection Overruled (1993)
Staying A Life (Live) (1990)
Eat The Heat (1989)
Russian Roulette (1986)
Kaizoku-Ban (Live EP) (1985)
Metal Heart (1985)
Balls To The Wall (1984)
Restless And Wild (1982)
Breaker (1981)
I´m A Rebel (1980)
Accept (1979)
Datum vydání: Pondělí, 15. ledna 1996
Vydavatel: RCA Records
Stopáž: 48:14
Produkce: Michael Wagener
Studio: 16th Avenue Sound Studios, Nashville, USA
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.