Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
KAMELOT jsem v ranku melodického metalu vždy považoval za poněkud svérázný zjev. Dokázali do svých skladeb umně zakomponovat prvky symfonické, progresivní, power i speed metalové – téměř vždy vyváženě, přirozeně a nenásilně s parádním výsledkem (ovšem až od alba „The Fourth Legacy“). A konečně měli jednu VELKOU výhodu, a to fantastického Roye Khana za mikrofonem. Ano, měli – minulý čas je zde na místě, protože album „Poetry For The Poisoned“ bylo Royovou labutí písní v řadách KAMELOT. Domnívám se, že zacelit jeho místo, které na čas v průběhu koncertního turné prý zdařile zastal Fabio Lionne (RHAPSODY OF FIRE), bude velmi obtížné.
A jak se Roy Khan a zbylí členové KAMELOT předvedli? Pojďme se na to podívat a zaposlouchat se do tónů „Básně pro otrávené“. Není to zrovna veselý název a plně koresponduje s hudební náplní, obalem i tématikou alba. Rozhodně nečekejte jásavý a vysmátý speed metal. Hudba je vesměs zahalena temným klávesovým oparem, kytary jsou dostatečně tvrdé, sóla melodická, Roy zpívá výšky i orientálně znějící melodie (a vůbec všechno) jako o život a slovutní hosté rovněž nemalou měrou přispívají k obohacení alba. Vše by tedy mělo být v absolutním pořádku. Já však váhám. Už na minulé desce „Ghost Opera“ jsem zaznamenal jistý úbytek nápadů, kterými byli KAMELOT schopni vynést posluchače až do sedmého nebe. S obavami jsem se pustil do poslechu a musím připustit, že byly na místě.
Zpočátku není problém, i když úvodní song nedosahuje kvalit famózních otevíráků alb minulých - např. „March Of Mephisto“, která vám možná vytane na mysl díky skřekům Björna Strida (SOILWORK), ale jeho ponurá atmosféra má svou působivost. Dále vás určitě zaujme jedna z nejrychlejších věcí na albu „If Tomorrow Came“ se svou lehkou orientální melodikou, přičemž výraznou a variabilní roli hrají klávesy. Refrén je však typický KAMELOT. Ještě pochmurněji působí intro „Dear Editor“ a navazující píseň „The Zodiac“ inspirovaná příběhem dosud nevypátraného vraha, kde si na své přijdou zejména fandové charismatického hlasu Jona Olivy (SAVATAGE, JON OLIVA´S PAIN, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA).
Štafetový kolík hostů posléze převezme jeden ze současných kytarových hrdinů Gus G. (OZZY OSBOURNE, FIREWIND), jehož prsty vám v sólu „Hunter´s Season“ předvedou, že když Řekové chtějí, tak za to umějí vzít. Ve vkusné melancholické baladě „House On A Hill“ Roye Khana pěvecky doplní zrzavá kráska Simone Simons (EPICA). Duet jaksepatří! První polovinu desky uzavírá „Necropolis“, v níž melancholie přechází přímo v tísnivý kytarový motiv. S touto první polovinou nemám problém. Svou kvalitu bezpochyby má, i když v historii kapely jsou mnohem lepší momenty.
Druhá polovina nahrávky je však na nápady zoufale slabá, a to i přes pomoc hostujících zpěvaček Simone Simons a Amandy Somerville. K tomuto vyznění přispívá především dramaturgie skladeb na celém albu – převládají písně ve středním tempu, a ačkoliv nejsou špatné, splývají. Zde KAMELOT překročili bludný kořen a ne a ne se vymotat z tmavého lesa. Skupina se točí na místě a temná, beznadějná atmosféra to celé neutáhne. Nápadů, které by posluchače zvedly ze židle nebo jej donutily k uznalému pokývání hlavou anebo k pochvalnému zamručení, je na dřívější kvality této skupiny nedostatek. Ozve-li se u posluchače mručivý zvuk, může to být i z důvodu nelibosti. Skupinu nezachrání ani použité symfonické prvky.
KAMELOT se snaží ztracený tah na bránu kompenzovat větším množstvím slavných hostů. Pro příště bych spíše doporučil zjednodušit výrazivo a zpestřit kolekci skladeb. Hosté by pak byli jen příjemnou nadstavbou. Ale koneckonců, jaké vlastně bude to příště? Dokáže kapela najít někoho s takovým hlasem, jakým disponuje Roy Khan? Přispěje nová příchozí krev k transfuzi, kterou KAMELOT podle posledních dvou alb potřebují?
Na každého to jednou přijde a ani KAMELOT nebyli ušetřeni skladatelského opotřebení. Přejme jim jen, aby se v budoucnu při těžké volbě zpěváka, která je čeká, vydali tou správnou cestou vstříc lepším albům.
1. The Great Pandemonium
2. If Tomorrow Came
3. Dear Editor
4. The Zodiac
5. Hunter’s Season
6. House On A Hill
7. Necropolis
8. My Train Of Thoughts
9. Poetry For The Poisoned - PT I Incubus
10. PT II So Long
11. PT III All Is Over
12. PT III All Is Over
13. PT IV Dissection
14. Once Upon A Time
15. Where The Wild Roses Grow (bonus)
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.