OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pokud jste snad, stejně jako já, dosud nepochopili, proč se kytarista Jim Matheos před dvěma lety spojil s bývalým zpěvákem FATES WARNING Johnem Archem a nechal ho hlasově zprznit nahrávku „Sympathetic Resonance“, či jste se dokonce děsili možných věcí příštích, můžete si oddechnout. Pod hlavičkou domovské stálice sice v letošním roce přichází totožná muzikantská sestava, mikrofon však naštěstí už znovu pevně v rukou třímá Ray Alder. A ač se to možná nezdá, od posledního výtečného řadového alba „FWX“ uběhlo bezmála deset let. Jak ten čas letí...
FATES WARNING model 2013 jsou vším, co byste od nich čekali. Určitě nejde o hity nabušenou mašinu typu „Parallels“, byť ty doby mohou mírně evokovat třebas refrény ve „Firefly“ či „Into The Black“. Nejde ani o pokračovatele „FWX“, i když rozvláčná „Lighthouse“ by se na ní se svou pomalou gradací rozhodně neztratila. Novinku nutno zařadit mezi nejtvrdší kousky z dílny FW (poslechněte takovou „Kneel And Obey“, s proklatě nízko zavěšeným hustohustým riffem), na druhou stranu na ní lze nalézt i křehké pohlazení v kratičké „Falling“ (na bonusovém disku přihozené ještě v elektrické verzi, která také není bez zajímavosti, už jen svou pozitivní písničkovostí a mnohem optimističtější náladou, než jakou má v depresích a smutku se utápějící drtivá většina alba). A když k tomu přihodíme závěrečný obří kusanec v podobě patnáctiminutovky „And Yet It Moves“, který se přes pozvolný akustický úvod a dlouhou riffovou pasáž přelije do tradičního čísla souboru s překvapivě „pozitivním“ refrénem a spoustou dalších legrácek, máme o výsledku jasno – klasická mozaika celé tvorby, letem světem a pro každého něco. Nemusíte se sice bát, že byste si nevybrali, přesto je více než pravděpodobné, že vám zbude něco bez možnosti dalšího využití.
Shrnutí bude stručné: Pokud máte rádi starší alba a vkusné variace očekávatelného, budete zřejmě nadšeni. My ostatní si řekneme, že „Darkness In A Different Light“ je příjemným kusem muziky s patřičně vypjatou atmosférou, který sice nemá sílu „drancovat a pálit“, dobré jméno kapele však rozhodně nepokazí. Pocitu jakéhosi ošizení po jedné dekádě čekání se ale přesto ne a ne zbavit.
Dobré. Někomu to bude stačit, někomu možná ne zcela...
7 / 10
Ray Alder
- zpěv
Jim Matheos
- kytary
Frank Aresti
- kytary
Joey Vera
- baskytara
Bobby Jarzombek
- bicí
1. One Thousand Fires
2. Firefly
3. Desire
4. Falling
5. I Am
6. Lighthouse
7. Into The Black
8. Kneel And Obey
9. O Chloroform
10. And Yet It Moves
11. Bonus CD: Firefly (extended)
12. Falling Further
13. One (live)
14. Life In Still Water (live)
Theories Of Flight (2016)
Darkness In A Different Light (2013)
FWX (2004)
The View From Here DVD (2003)
Disconnected (2001)
Live At The Dynamo (2000)
Still Life We Only Say Goodbye (1998)
Pleasent Shade Of Grey (1997)
Chasing Time (1995)
Inside Out (1994)
Parallels (1991)
Perfect Symmetry (1989)
No Exit (1988)
Awaken The Guardian (1986)
Spectre Within (1985)
Night On Brocken (1984)
Vydáno: 2013
Vydavatel: InsideOut
Stopáž: 56:40
Produkce: Jim Matheos
Českobrodský kat tuzemských heavymetalových legend to ve své recenzi vzal jasně, stručně a lze říci, že i výstižně, neb FATES WARNING se po dekádě mlčení vracejí s materiálem, který jakkoliv potěší a donutí k oprášení starších sourozenců, nedává moc důvodů k nadchnutí. Spokojeni tak budete jen v případě, že jste se snad nějakým velkým nedopatřením k tvorbě Matheosových druhů dostali prvně či vám vůbec nezáleží na faktu, že úderka, která v progresivním žánru platila za pionýry a jako jedna z posledních i za hybatele, na propuknutou žánrovou krizi prachsprostě rezignuje a po vzoru mnoha vyhaslých legend pouze oprašuje postupy, které byly symbolem invenčních let minulých. Pakliže vás tohle nechává chladným, směle do toho.
Ku kapele som sa, uprimne, dostal az skrz tento album, ktory ma donutil vypocut si aj starsie nahravky, a musim priznat, ze boli rozhodne lepsie. Tak ci onak, velice nadpriemerny material, ktory ale postrada v porovnani so starsimi zasekmi moment prekvapenia.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.