OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Bývalé hrdlo německých Dýní Michael Kiske je zpátky. O něco těžší, s kraťoučkým ježečkem na hlavě, bez velkého humbuku se nám před koncem roku vytasil s druhou sólovou deskou. I když, s tím minulým rokem je to trošku sporné, protože oficiální webová stránka uvádí rok vydání této kolekce 1999. Ale čert to sper, důležitá je samotná existence desky a tu nikdo popřít nemůže. Jaký tedy je speedový klasik dnešních dnů? Klidný, vyrovnaný, nikam nespěchající - to jsou hlavní atributy "Readiness To Sacrifice".
Když v devadesátém šestém představil sólovou prvotinu, očekával ji tábor dychtivců. Jedna skupina věštila návrat starých časů, druhá rozvinutí konceptu "Chameleona" - nejkontroverznějšího díla bývalých chlebodárců. Michi to rozsekl kompromisem, do studia si na hostovačku pozval bývalého parťáka Kaie Hansena, spolu dotáhli dva kvapíky Helloween-made™ a výsledkem bylo něco mezi, úlitba Bohům, ovšem na své si tak vlastně nepřišel nikdo. Zřejmě i proto vychází druhá placička s tak velkým časovým odstupem, s ostudným bukletem, v podstatě úplně bez informací, o textech si můžete nechat leda tak zdát. Zazděna ještě před vydáním - to je hodnocení odpovídající práci vydavatelské firmy.
Otázkou ovšem je, kdo z ortodoxních a kovaných album zkousne. Jak jsem již avizoval, kvapíky nečekejte. Vlastně ani zkreslené kytary, těch je zde také jako šafránu, maximálně decentně podkreslují nějaký ten refrének, občas nesměle vystrčí růžky i jinde (na poměry alba kytarově razantní "Watch Your Blue"), ale akustiky vítězí na všech frontách. Navíc připočtěme smyčcovou sekci, takže převažující balady mají o komorní atmosféru postaráno (výjimkou je hned úvodní "Could Cry", kde smyčce skvěle doplňují kytarový riff a hnedle tady máme nejpovedenější položku celého alba). Kdyby kolega Chorche, dej mu Pán Bůh věčnou slávu, dokončil svůj elaborát o vlivu metalových cajdáků na zachování rodu, doporučil bych mu tuhle desku jako učebnicový příklad. K milostném skotačení zřejmě ideální soundtrack. A ještě možná při úklidu domácnosti, protože není nic, co by vám mohlo uniknout i při nesoustředěném poslechu. Poslední dvě položky alba jsou pak jako z jiného světa. Opravdu monumentální balady, které hodně napravují dojem z celého zbytku. Ona totiž pouhá přímočarost, rádiovost, hitovost - základní trojblok "R.T.S." - už dneska nestačí.
Mr. Ego je srovnaný sám se sebou, alespoň vše by tomu po poslechu "R.T.S." nasvědčovalo. Mnohem sympatičtější, než chtít vytřískat prachy z již tisíckrát vydojené krávy, nemyslíte? A i když se zřejmě ani tomu speedu v budoucnosti nevyhneme, můžeme mezitím relaxovat… "R.T.S." v pokoji!
Deska, která nemá vůbec nic společného s minulostí. Michi rozhodně nedělá hudbu pro peníze, na to by mu stačilo vrátit se 15 let zpět a myslím, že by mu vydavatelské firmy ruce utrhly. Jenže je tu "R.T.S." a s ní klid a uvolnění. Škoda, že na polovinu povedených momentů zůstává i ta druhá - uspávající. Tak třeba příště...?
6,5 / 10
Michael Kiske
- zpěv, kytary, klávesy
Ciriaco Taraxes
- kytary, klávesy
Jens Mencl
- baskytara
Kai Rudy Wolke
- bicí ve skladbách 3 a 6
Jürgen Spiegel
- bicí v ostatních skladbách
1. Could Cry
2. Ban´em
3. Philistine City
4. Crosstown
5. Where Wishes Fly
6. Watch Your Blue
7. Out Of Homes
8. It
9. Easy
10. Shadowfights
Kiske (2006)
R.T.S. – Readiness To Sacrifice (2001)
Always (EP) (1996)
Instant Clarity (1996)
The Calling (EP) (1996)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Noise/Sanctuary Records
Stopáž: 46:35
Produkce: Michael Kiske
Studio: domácí
Dost nevýrazné, ale třeba hned první song je moc pěkný.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.