OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nedokážu předem odhadnout, jak s mým tvrzením, že druhé album „Follow The Blind“ považuji za úplně nejslabší řadovou desku v celé dlouhé diskografii BLIND GUARDIAN, budete souhlasit, nebo jak tím koho překvapím, ovšem faktem je, že si za tímto názorem stojím po celých dvacet let, co tohle album znám. A to se může třeba celá hobití vesnice na hlavu stavět, nezměním jej. Ať se to někomu líbí nebo ne, většinu této nahrávky dle mého tvoří nepříliš záživný materiál. Ano, i na „Follow The Blind“ je již při troše snahy patrný určitý posun směrem k melodičtějšímu výrazu a košatější stavbě skladeb, který se projevil zejména ve dvou stěžejních hymnách „Banish From Sanctuary“ a „Valhalla“, patřících stále do zlatého fondu krefeldských, ale celkově nejde o posun výrazně zřejmý, jak by se ze zpětného pohledu na tvorbu BLIND GUARDIAN zdálo být logické.
Následovat slepce se holt nevyplácí, zvlášť ne v pohádkových legendách, o kterých tihle Němci vždy se zanícením pěli. Netrpěliví fanoušci si holt museli počkat na pořádnou Gandalfí nadílku ještě jednu zimu, než v Kraji pod čerstvě roztátým sněhem vyrašily první sněženky, aby jim tahle nadějná kapela mohla definitivně potvrdit, jak vážně to myslí se svým růstem. Hansiho hlas se stále zlepšoval, o tom nebylo pochyb už zde, rovněž instrumentální složka doznala určitého vývoje (od přímočarých válů počalo kytarové duo zatím tak nějak po skromnu vyšívat), ale chyběly (až na dvě výše zmíněné vyjímky) pořádné skladby. „Follow The Blind“ tedy pouze oddálilo nezodpovězené otázky, zdali jsou BLIND GUARDIAN jen kometou, která se německým heavy metalovým teritoriem, tou dobou nachystaným na přijetí horlivě vyhlížených nástupců zevnitř se rozkládajících HELLOWEEN (a že jich bylo ... SCANNER, CHROMING ROSE nebo tehdy začínající GAMMA RAY), pouze v plné rychlosti prožene a zhasne, nebo jestli jde opravdu o blízkou budoucnost německé metalové hudby a stěžejní kapelu, která se jen tak před něčím nezastaví. Až o rok mladší následovník „Tales From The Twilight World“ dokázal, proč jsou BLIND GUARDIAN dodnes považováni za jednu z čelních kapel speed metalové scény.
Jak jsem již zmínil v prvním odstavci, albu vévodí dvojice pořádně rozjetých chorálů. První z nich („Banish From Sanctuary“, navazující na ponuré klášterní intro „Inquisition“) by si zjevně přál zhotovit každý muzikant holdující silným nápěvům a rychlému pojetí metalové hudby. Její refrén je doslova bohovský a vystřelí skladbu vysoko nad vše, co do té doby bylo od BLIND GUARDIAN ke slyšení. Druhý vrchol („Valhala“) přichází až těsně před závěrem a jde o speed metalovou hitovku v pravém slova smyslu, tedy s pořádně silným chorálem, který se dokáže zarýt pod kůži. Skladba se na dlouhou dobu stala oslavovanou hymnou souboru. Osvěží v ní zejména vokální účast v té době odešlého „helloweena“ Kaie Hansena. Bohužel však tyto dvě položky stojí na nahrávce naprosto osamoceny a zbytek je, až na závěrečný fórek v podobě předělávky BEACH BOYS („Barbara Ann“), nudný a málo nápaditý.
Na jednu stranu dva výstavní chorály "Banish From Sanctuary" a "Valhalla" a na straně druhé poměrně nudný materiál, který zůstal za očekáváním. Určitý vývoj byl zřejmý, ale albu chyběla energie debutu. Nicméně dvě výše zmíněné skladby patří do zlatého fondu BLIND GUARDIAN.
Hansi Kürsch
- zpěv, baskytara
André Olbrich
- kytara
Marcus Siepen
- kytara
Thomen Stauch
- bicí
1. Inquisition
2. Banish From Sanctuary
3. Damned For All Time
4. Follow The Blind
5. Hall Of The King
6. Fast To Madness
7. Beyond The Ice
8. Valhalla
9. Barbara Ann
10. Don´t Break The Circle (Bonus)
The God Machine (2022)
Twilight Orchestra: Legacy Of The Dark Lands (2019)
Beyond The Red Mirror (2015)
At The Edge Of Time (2010)
A Twist In The Myth (2006)
Live (2003)
Bard Song (singl) (2003)
A Night At The Opera (2002)
And Then There Was Silence (singl) (2001)
Nightfall In Middle-Earth (1998)
Mirror Mirror (singl) (1998)
The Forgotten Tales (1996)
Mr. Sandman (singl) (1996)
Imaginations From The Other Side (1995)
A Past And Future Secret (singl) (1995)
Tokyo Tales (Live) (1993)
Somewhere Far Beyond (1992)
Tales From The Twilight World (1990)
Follow The Blind (1989)
Battalions Of Fear (1988)
Vydáno: 1989
Vydavatel: Virgin Records
Stopáž: 42:00
Produkce: Kalle Trapp
Studio: Karo Studios, Münster
Zásadně a kategoricky nesouhlasím s podobnými soudy. Výraz „nudný“ totiž můžeme užít leckde, jen ne v souvislosti s drtivou většinou toho, čemu se říká diskografie BLIND GUARDIAN, album „Follow The Blind“ nevyjímaje. Je totiž legitimním nástupcem debutu ve všech směrech a zejména v tom evolučním jasně ukazuje, jak se kapela cílevědomě a mílovými kroky formovala. Proto je také barevnější, vyzrálejší a ruku v ruce s tím i plné poctivých speed metalových skladeb jaksepatří, které navíc jasně evokují to, co přijde o rok později. A nechtějte je po mně jmenovat, protože to jsou zkrátka úplně všechny.
K téhle desce jsem neměl nikterak vřelý vztah ani v době vášnivého "bardství", kdy bych s ochotou zvedal elfí prsteny k nebesům. Problém je, že mě tahle dusavá heavy metalová ofenzíva neměla / nemá čím zabavit. Kursch má zaťaté hlasivky, snaživě pózuje i zbytek kapely v čele s dusavými bicími a nasranými kytarovými kily. Chápu, že BLIND GUARDIAN se rozhodně ve své době nemuseli cítit méněcenní, vždyť zápal i nasazení měli prvotřídní. Z "Follow The Blind" mi tak zůstaly jen dvě lásky – "Valhalla", kterou táhne krásný refrén a skřehotající ryšavý trpaslík Hansen a fórek v podobě bubblegumu "Barbara Ann". Když se BLINDi nebáli dělat na sklonku osmdesátek podobné prdelky, není divu, že je to v devadesátých táhlo k hledání vlastního ksichtu... S "Follow The Blind" se to má jako s jejím obalem z dílny van Waay Design – jsou tam jisté kontury toho, co kapelu udělá tak specifickou, ale jsou poněkud křečovité a prkenné (byť nelze opomíjet přínos alba k rozvoji české vesnické fantasy tancovačky). Další prosím!
Tento album ma nepresvedčil vtedy a ani teraz... Okrem zvuku sa mi oproti debutu v ničom nezdá lepší... Vždy mi len tak preletí pomimo a nezanechá žiadne stopy, aj keď priznávam, že obsahuje momenty, pri ktorých spozorniem (tie najzaujímavejšie už boli vymenované nižšie)... U mňa jeden z menej počúvaných albumov BG...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.