OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
KAMELOT jsem v ranku melodického metalu vždy považoval za poněkud svérázný zjev. Dokázali do svých skladeb umně zakomponovat prvky symfonické, progresivní, power i speed metalové – téměř vždy vyváženě, přirozeně a nenásilně s parádním výsledkem (ovšem až od alba „The Fourth Legacy“). A konečně měli jednu VELKOU výhodu, a to fantastického Roye Khana za mikrofonem. Ano, měli – minulý čas je zde na místě, protože album „Poetry For The Poisoned“ bylo Royovou labutí písní v řadách KAMELOT. Domnívám se, že zacelit jeho místo, které na čas v průběhu koncertního turné prý zdařile zastal Fabio Lionne (RHAPSODY OF FIRE), bude velmi obtížné.
A jak se Roy Khan a zbylí členové KAMELOT předvedli? Pojďme se na to podívat a zaposlouchat se do tónů „Básně pro otrávené“. Není to zrovna veselý název a plně koresponduje s hudební náplní, obalem i tématikou alba. Rozhodně nečekejte jásavý a vysmátý speed metal. Hudba je vesměs zahalena temným klávesovým oparem, kytary jsou dostatečně tvrdé, sóla melodická, Roy zpívá výšky i orientálně znějící melodie (a vůbec všechno) jako o život a slovutní hosté rovněž nemalou měrou přispívají k obohacení alba. Vše by tedy mělo být v absolutním pořádku. Já však váhám. Už na minulé desce „Ghost Opera“ jsem zaznamenal jistý úbytek nápadů, kterými byli KAMELOT schopni vynést posluchače až do sedmého nebe. S obavami jsem se pustil do poslechu a musím připustit, že byly na místě.
Zpočátku není problém, i když úvodní song nedosahuje kvalit famózních otevíráků alb minulých - např. „March Of Mephisto“, která vám možná vytane na mysl díky skřekům Björna Strida (SOILWORK), ale jeho ponurá atmosféra má svou působivost. Dále vás určitě zaujme jedna z nejrychlejších věcí na albu „If Tomorrow Came“ se svou lehkou orientální melodikou, přičemž výraznou a variabilní roli hrají klávesy. Refrén je však typický KAMELOT. Ještě pochmurněji působí intro „Dear Editor“ a navazující píseň „The Zodiac“ inspirovaná příběhem dosud nevypátraného vraha, kde si na své přijdou zejména fandové charismatického hlasu Jona Olivy (SAVATAGE, JON OLIVA´S PAIN, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA).
Štafetový kolík hostů posléze převezme jeden ze současných kytarových hrdinů Gus G. (OZZY OSBOURNE, FIREWIND), jehož prsty vám v sólu „Hunter´s Season“ předvedou, že když Řekové chtějí, tak za to umějí vzít. Ve vkusné melancholické baladě „House On A Hill“ Roye Khana pěvecky doplní zrzavá kráska Simone Simons (EPICA). Duet jaksepatří! První polovinu desky uzavírá „Necropolis“, v níž melancholie přechází přímo v tísnivý kytarový motiv. S touto první polovinou nemám problém. Svou kvalitu bezpochyby má, i když v historii kapely jsou mnohem lepší momenty.
Druhá polovina nahrávky je však na nápady zoufale slabá, a to i přes pomoc hostujících zpěvaček Simone Simons a Amandy Somerville. K tomuto vyznění přispívá především dramaturgie skladeb na celém albu – převládají písně ve středním tempu, a ačkoliv nejsou špatné, splývají. Zde KAMELOT překročili bludný kořen a ne a ne se vymotat z tmavého lesa. Skupina se točí na místě a temná, beznadějná atmosféra to celé neutáhne. Nápadů, které by posluchače zvedly ze židle nebo jej donutily k uznalému pokývání hlavou anebo k pochvalnému zamručení, je na dřívější kvality této skupiny nedostatek. Ozve-li se u posluchače mručivý zvuk, může to být i z důvodu nelibosti. Skupinu nezachrání ani použité symfonické prvky.
KAMELOT se snaží ztracený tah na bránu kompenzovat větším množstvím slavných hostů. Pro příště bych spíše doporučil zjednodušit výrazivo a zpestřit kolekci skladeb. Hosté by pak byli jen příjemnou nadstavbou. Ale koneckonců, jaké vlastně bude to příště? Dokáže kapela najít někoho s takovým hlasem, jakým disponuje Roy Khan? Přispěje nová příchozí krev k transfuzi, kterou KAMELOT podle posledních dvou alb potřebují?
Na každého to jednou přijde a ani KAMELOT nebyli ušetřeni skladatelského opotřebení. Přejme jim jen, aby se v budoucnu při těžké volbě zpěváka, která je čeká, vydali tou správnou cestou vstříc lepším albům.
6 / 10
Khan
- zpěv
Thomas Youngblood
- kytary
Casey Grillo
- bicí
Oliver Palotai
- klávesy
Sean Tibbetts
- basa
a hosté:
Bjorn "Speed" Strid
Simone Simons
Jon Oliva
Gus G.
Chanty Wunder a další
1. The Great Pandemonium
2. If Tomorrow Came
3. Dear Editor
4. The Zodiac
5. Hunter’s Season
6. House On A Hill
7. Necropolis
8. My Train Of Thoughts
9. Poetry For The Poisoned - PT I Incubus
10. PT II So Long
11. PT III All Is Over
12. PT III All Is Over
13. PT IV Dissection
14. Once Upon A Time
15. Where The Wild Roses Grow (bonus)
Haven (2015)
Silverthorn (2012)
Poetry For The Poisoned (2010)
Ghost Opera (2007)
One Cold Winter Night (Live CD/DVD) (2006)
The Black Halo (2005)
Epica (2003)
Karma (2001)
The Expedition (2000)
The Fourth Legacy (2000)
Siege Perilous (1998)
Dominion (1997)
Eternity (1996)
Vydáno: 2010
Vydavatel: E-A-R Music
Stopáž: 50:14
Produkce: Sascha Paeth and Miro
Studio: Gate, Apple, KMI, Shabbey Road Studios
Já se tedy nadšen, temný power metal s progresivními a symfonickými prvky. Nápady mi připadají dostatečně silné, skvělá sola, Khan se pohybuje v přirozenějším registru, a tato jeho hlasová poloha je mi mnohem sympatičtější než výšky. Stejně tak hosté se povedli, já nevidím důvod k velké kritice.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.