OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Achich ouvej!“, povzdychne si dozajista nebohý recenzent tváří v tvář další rockové opeře. Jenomže to by nesměl znát pracanta Neala Morseho a jeho „bíbra“. Vražedné tempo skládání nových kompozic, kromě domácích mazlíčků stíhá ještě navíc sólovou dráhu, s kolegy maniaky šílený TRANSATLANTIC, zkrátka workoholic jak má být. Zároveň je ale také okamžitě jasné, že nehrozí noční můra v podobě stokrát omletého fantasy škváru, kde Ošklivý, Zlý a Zmatený™ vyrazí do světa, aby porubali nějaké ty draky. Přitom stačí měrou vrchovatou popít, hodovat, nějaké ty děvečky ohnout, rozhádat se, namísto draka zrubat vlastní hlavy při losování o princeznu, místo potratu svatební veselí a tím je celý vesmír zachráněn, nebo tak nějak podobně. "Snow" - příběh o chlapci schopném předvídat lidské osudy - nás povede drobet složitější cestou, však také zabírá hnedle dvě CD, následovat jeho šlépěje se ovšem dozajista vyplatí.
Tradiční vyhoštění (na)tvrd(l)ých ortodoxů je myslím zbytečné, neb dostatečnou separaci provedl jistě již první odstaveček. ANO, opět se jedná o progresivní rock a ANO, opět více než burácení podladěných kytar užijeme skvělých hudebních eskapád. Jenže pozor, žádné laciné předvádění možné hustoty not v jednom taktu, kdepak, všechno má hlavu a patu, svoje ideální místo. Bubeník Mike Portnoy (DREAM THEATER) dokonce v červencovém čísle francouzské mutace časopisu ROCK HARD přirovnal "Snow" k takovým klasikám žánru, jakými bezesporu je "Tommy" od THE WHO, respektive "The Lamb Lies Down On Broadway" od GENESIS. Můžete si pomyslet něco o příkladné kamarádské výpomoci, ovšem tu Morseho parta skutečně nemá zapotřebí a po pozorném vyposlechnutí celého materiálu (nejlépe několikanásobném, jako vždy!) jistě mistru Portnoyovi přitakáte. Členitost, o které určitě nikdo ani na vteřinu nepochybujete, lze nejjednodušeji doložit na příkladu, dejme tomu třetí "Long Time Suffering". Rozjíždí se jako klasický prog, basa přede hodně vysoko, nastoupí zasekávané sloky, volný refrén vše několikráte převrátí a až vyšlechtěné sólo dotlačí sloku zpět. Jenže namísto nástrojů zní pouze samotné hlasy, a capella. Roztomilý a jednoduchý fórek, který skvěle funguje a dokonce i skupina samotná podlehla a zopakovala jej znovu v sedmé "Devil´s Got My Throat", byť tam navíc ještě graduje. Je tedy jasné, že hudební potravy si užijeme dosytosti. Od baladických skladeb, přes členité, od řízného rock´n´rollu posíleného saxíky do jazz či art rockových poloh. I když mám pocit, že druhý disk je oproti jedničce o krapítek slabší, uhrát přes dvě hodiny muziky bez ztráty květinky je UMĚNÍ! Ubrousek a vybrané chutě s sebou!
A opět by to nebyli SPOCK´S BEARD, aby z přebytků šílení ve studiu, čili různých jamů, sólových výstupů a jiných verzí použitých skladeb, nevytvořili ještě třetí, bonusový disk. Pro zapřísáhlé fanoušky zase další sháňka po limitované edici, ale chtěli by snad sběratelé něco jiného? Vždyť nejhezčí na tom je právě to pídění se…
Další koncepční dílko. "Spockův knír" však příběh drží pevně v hrsti, hudebně kombinuje nepředstavitelné s nemyslitelným a výsledkem je vzrušující óda schopná konkurovat i klasickým konceptům z nadčasové minulosti.
8,5 / 10
Neal Morse
- lead vocals, piano, all synth, acoustic guitar
Ryo Okumoto
- hammond and mellotron
Dave Meros
- bass, vocals, French horn
Alan Morse
- electric guitars, vocals
Nick D'Virgilio
- drums, percussion, vocals
1. CD 1 : Made Alive/Overture
2. Stranger In A Strange Land
3. Long Time Suffering
4. Welcome To NYC
5. Love Beyond Words
6. The 39th Street Blues (I'm Sick)
7. Devil's Got My Throat
8. Open Wide The Flood Gates
9. Open The Gates Part 2
10. Solitary Soul
11. Wind At My Back
12. CD 2 : Second Overture
13. 4th Of July
14. I'm The Guy
15. Reflection
16. Carie
17. Looking For Answers
18. Freak Boy
19. All Is Vanity
20. I'm Dying
21. Freak Boy Part 2
22. Devil's Got My Throat Reprise
23. Snow's Night Out
24. Ladies and Gentlemen, Mister Ryo Okumoto On The Keyboards
25. I Will Go
26. Made Alive/Wind At My Back
Feel Euphoria (2003)
Snow (2002)
V (2000)
Day For Night (1999)
From the Vault (rarities) (1998)
The Kindness Of Strangers (1997)
Beware Of Darkness (1996)
The Light (1995)
Ako je možné, že som to ešte nehodnotil ? Každopádne výborné koncepčné dielko.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.