OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Niklas Kvarforth je presne tá osoba, s ktorou by ste nechceli mať kapelu. Našťastie pri počúvaní albumov od jeho „doprovodnej“ skupiny SHINING sa s ním nemusím stretnúť zoči-voči. Túto poznámku som si nemohol odpustiť: stále mi totiž nejde do hlavy, ako môže človek režúci sa na pódiu, pohŕdajúci fanúšikmi i spoluhráčmi a smerujúci do hrobu rýchlosťou blesku tvoriť takú dobrú hudbu.
Do novinky „VII: Född Förlorare“ (v preklade „Rodený chudák“) sa vkladali nemalé nádeje, špeciálne po predošlej „Šestke“, na ktorej Švédi priam siahli na dokonalosť. Aktuálny siedmy diel seriálu o Kvarforthovom pokuse o samovraždu pokračuje v ceste nastolenej na predchádzajúcich albumoch a po prvom vypočutí má poslucháč pocit, že ho už nič neprekvapí. Lenže... Oproti minulosti pribudlo melodických vokálov, klavíra, akustických gitár a atmosferickejších zákrut, ktoré si všimnete až pri opatrnom prechádzaní. Na druhú stranu, "Född Förlorare" nedosahuje chlad "IV - The Eerie Cold", nie je taký vyčerpávajúci ako prechádzka nočným "Halmstadom" a ani taký intenzívny ako "VI / Klagopsamler".
„Förtvivlan, Min Arvedel“ štartuje album absolútne typickými akordami, blackovými kaskádami a charakteristickou akustickou medzihrou. Hneď na úvod nám však Niklas ukazuje, že okrem blackového škrekotu čím ďalej, tým lepšie zvláda aj čistý vokál. Ten by sa s prižmúrenými očami dal prirovnať ku Mikaelovi Åkerfeldtovi z OPETH.
Album má svoje vrcholy i momenty tápania, ktoré sa síce objavujú hojnejšie ako pred pár rokmi, no na ploche 40 minút nestihnú prevažovať. Po ortodoxnejšom začiatku prídu na rad experimenty a momenty, v ktorých SHINING znejú viac ako DEEP PURPLE než black metalová kapela. Tým je napríklad hammondový záver albumu, alebo skoro až popovým refrénom opatrená „Tillsammans Är Vi Allt“. Najväčším a najpríjemnejším prekvapením je folková „I Nattens Timma“. Cover od skupiny LANDBERK sa zaobíde len s klavírom, melotronom, akustickou gitarou a spevom. Kto by to bol na toho Niklasa povedal?
„VII: Född Förlorare“ je dobrý album, ktorému treba dať obligátny „čas“, aby „odhalil svoje skryté krásy“. Toľko trefného recenzentského klíšé. Už nám ostáva len dúfať, že sa Niklas Kvarforth naozaj niekde nezabije.
Soundtrack ku Kvarforthovmu pokusu o samovraždu si drží vysokú úroveň. Niklasovi želám, nech mu to vydrží čo najdlhšie.
8 / 10
Niklas Kvarforth
- spev
Fredric Gråby
- gitara
Peter Huss
- gitara
Richard Schill
- bicie
Andreas Larsen
- basgitara
+ hostia:
Erik Danielsson (WATAIN)
- spev
Chris Amott (ARCH ENEMY)
- gitara
Nordman
- spev
Peter Bjärgö (ARCANA)
- klavír, mellotron, spev
1. Förtvivlan, Min Arvedel
2. Tiden Läker Inga Sår
3. Människa O'Avskyvärda Människa
4. Tillsammans Är Vi Allt
5. I Nattens Timma (LANDBERK cover)
6. FFF
Redefining Darkness (2012)
VII: Född Förlorare (2011)
VI / Klagopsalmer (2009)
V - Halmstad (2007)
IV - The Eerie Cold (2005)
The Darkroom Sessions (výber) (2004)
Through Years Of Oppression (výber) (2004)
III - Angst - Självdestruktivitetens Emissarie (2002)
II - Livets Ändhållsplats (2001)
I - Within Deep Dark Chambers (2000)
Submit To Selfdestruction (7'' EP) (1998)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Spinefarm Records
Stopáž: 41:50
Produkce: Rickard Bengtsson
Studio: Slaughterhouse Studios
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.